Od října 2000 do dubna 2001 jsem žil v Madridu; občas jsem si našel chvíli na to, abych tady napsal pár vět o Madridu a vůbec o tom, co mne tam potkalo. Nepsal jsem každý den, ale jenom když jsem měl čas a důvod ke psaní.

říjen 2000
po út st čt so ne
  1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
listopad 2000
po út st čt so ne
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  
 
prosinec 2000
po út st čt so ne
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
 
leden 2001
po út st čt so ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  
 
únor 2001
po út st čt so ne
  1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28  
 
březen 2001
po út st čt so ne
  1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
 
duben 2001
po út st čt so ne
  1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30  

18. 10. 2000: Madridské metro

plánek madridského metra

plánek madridského metra zoom

Madridske metro je kapitola sama o sobe. Maji tady velmi hustou sit jedenacti linek (viz planek), z toho sestka, Circular, objizdi dokola cele mesto. Vyborny napad.

MetroBus

lístek MetroBus

Listky na metro (a na autobusy) jsou dvou druhu: sencillo na jednotlivou jizdu za 135 ptas a MetroBus na deset jizd za 705 peset. Taky maji samozrejme mesicni, pro Madrid bez okolnich zon stoji 4 600 ptas. Stejne jako ostatni listky se i mesicni musi pri vstupu do metra strcit do turniketu, aby se vubec dalo projit.

Prvni vec, ktera cloveka zarazi: kolejiste je skoro vsude uprostred, nastupiste jsou po stranach (jako v Praze na Vysehrade nebo v Holesovicich). Dost neprakticky, zvlast kdyz jste turista a nevite, kam vlastne chcete jet... A vlaky jezdi z opacne strany nez v Praze, vzdycky prijedou zprava.

Na druhy pohled si kazdy vsimne seslosti a stari stanic (prvni linku metra ze Sol na Cuatro Caminos inauguroval 17. rijna 1919 jeste kral Alfons XIII. s manzelkou Victorii Eugenii). Ale radeji bych mel v Praze male, stare a ne zrovna krasne stanice, jenom kdyby jich bylo tolik... a kdyby metro jezdilo od sesti rano do pul druhy v noci.

Vsude v metru jsou znacky zakazu koureni... nikdo si jich nevsima a v pohode se tam kouri. Nastesti jsem jeste nepotkal nikoho, kdo by palil ve vagonu, tipaji to na peronech. Zakaz koureni asi zavedli nedavno, jinak by ho snad vic respektovali. Pri prestupu mezi stanicemi jsem uz videl horici odpadkovy kos...

vstup do stanice metra Cuzco

vstup do stanice metra Cuzco

Dvere se vetsinou neoteviraji automaticky, musi se bud zmacknout knoflik nebo otocit packa, podle typu vagonu. A asi v polovine vozu se vubec nehlasi pristi stanice.

Lidi vetsinou stoji hned u dveri, mezi nimi je prazdno. Casto na ne nadavam, protoze vagon vypada plne, ale pritom je vevnitr jeste spousta mista. Sedadla jsou tan podel, stejne jako v Praze. Kdyz prazsti radni uvadeli nove vagony metra, kde jsou sedadla napric jako v salinach, tak tvrdili, ze system podelnych sedadel je zastaraly a uz se moc nepouziva... ;-)

copyright © 2000–2017 Daniel Fišer (XHTML 1.1 & CSS)