Od října 2000 do dubna 2001 jsem žil v Madridu; občas jsem si našel chvíli na to, abych tady napsal pár vět o Madridu a vůbec o tom, co mne tam potkalo. Nepsal jsem každý den, ale jenom když jsem měl čas a důvod ke psaní.

říjen 2000
po út st čt so ne
  1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
listopad 2000
po út st čt so ne
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30  
 
prosinec 2000
po út st čt so ne
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
 
leden 2001
po út st čt so ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  
 
únor 2001
po út st čt so ne
  1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28  
 
březen 2001
po út st čt so ne
  1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
 
duben 2001
po út st čt so ne
  1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30  

19. 11. 2000: Museum Reina Sofía

Po vcerejsim neuspecnem hledani bytu jsem se dneska vydal do musea. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía bylo zalozeno kralovnou Sofii v roce 1986, sidli v byvalem spitale z konce 18. stoleti. Ke stare budove byly pristaveny dva pekne prosklene rychlovytahy, ktere vozi navstevniky mezi jednotlivymi patry s rozsahlou sbirkou moderniho umeni 20. stoleti.

V sobotu odpoledne po pul treti a v nedeli je vstup zdarma, jak uz jsem si pomalu zacal zvykat. Ja jsem se prisel podivat vylucne na dve kratkodobe vystavy, ktere v nedeli koncily, trvalou exposici jsem si nechal na pozdeji (prece jenom jeste nepremyslim o ceste zpatky ;-) ).

Prvni z nich byla v prizemi instalovana vystava nemeckeho moderniho umeni poslednich ctyriceti let, sbirka Grothe 1960 - 2000. Zajimavy, ale prece jenom...

...jsem se tesil vic na druhy patro (a to nejenom kvuli moznosti svezt se vytahem ;-) ), kde byla vystava El Teatro de los Pintores, vystava zhruba 250 ruznych del, ktere dokumentovaly spojeni divadla, baletu a vytvarneho umeni v mezivalecnem obdobi. Vetsinou slo o navrhy scen a kostymu vytvorene znamymi maliri (mj. Picasso, Matisse...) pro divadlo a balet. Prvni cast vystavy pokryvala parizskou scenu, dalsi se zamerila na ruske divadlo a balet (treba Stravinsky, Rimsky-Korsakov...) a ta posledni byla zapujcena z kolinske sbirky, takze Berlin (tam jsem mimo jine zjistil, ze v roce 1928 se v Berline hral Haskuv Svejk s kostymy G. Grozse). Taky jsem se konecne dozvedel, o kom to zpiva v Sabrine Blixa Bargel:

Einstürzende Neubauten: Sabrina (I wish it would be your color)
...
It is as black as Malevitch's square
...

Kdyz jsem odchazel, jeste jsem se stavil do obchodku se suvenyry. Jedna vec mne zarazila: meli tam tricka s obrazky od Picassa, Miró, Klimta a van Gogha. Od tech prvnich dvou byly za 3900, od tech druhych za 1800 peset. Ze by autorske honorare dedicum? Anebo byly ty druhe levnejsi, protoze je tam vubec nikde nevystavovali? ;-)


Jen tak mimochodem, kdyz uz jsem zminil Einstürzende Neubauten: dneska jsem zrovna nasel neco o pisnicce Garden a jeji spojitosti se Spanelskem, konkretne s Pradem:

Blixa: "I was in the Prado Museum shop, when suddenly I heard an elderly English woman next to me saying to her companion, 'You will find me if you want me in the garden, unless it's pouring down with rain'. I was just amazed by the sentence, taken completely by surprise by it. Her words slowly evolve from repetition into a meditation on time passing, and the song's saturnine temperament is sustained by the orchestration of strings, vibraphone, Fender Rhodes piano, bass and plastic bucket percussion."
copyright © 2000–2017 Daniel Fišer (XHTML 1.1 & CSS)